Oefeningen bij een frozen shoulder

Wat zijn nu goede frozen shoulder oefeningen? Een frozen shoulder is vaak op te lossen met het doen van bepaalde oefeningen. Het is belangrijk om deze oefeningen rustig aan te beginnen, zodat je de schouder niet nog meer overbelast. De huisarts of fysiotherapeut zal je deze oefeningen voor de frozen shoulder meegeven zodat je deze thuis kunt uitvoeren. Het is belangrijk om hier genoeg tijd aan te besteden, om zo het herstelproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Hieronder vind je enkele oefeningen die veel worden toegepast bij een frozen shoulder.

De nek stretchen

Kijk eerst goed recht voor je uit. Zorg dan dat je rechteroor je rechterschouder raakt. Let er hierbij op dat de linkerschouder niet omhoog gaat. Houd deze houding zo’n dertig seconden vast. Daarna draai je met je hoofd naar links, zonder dat je linkerschouder omhoog gaat. Ook deze houding houd je zo’n dertig seconden vol. Daarna doe je deze oefening nog een keer, maar dan in spiegelbeeld. Het is belangrijk om deze oefening een paar keer achter elkaar te doen.

De schouder rollen

Ga rustig zitten met de voeten iets uit elkaar op de grond. Deze oefening kan eventueel ook staand. Rol je schouders eerst omhoog, dan naar achteren en dan naar beneden. Doe dit in een rustige, vloeiende beweging. Doe dit vier keer achter elkaar.

Oefening met handdoek

Voor deze oefening heb je een handdoek nodig die je oprolt in de lengte. Deze handdoek leg je met je gezonde arm boven en achter je hoofd. Met je pijnlijke arm reik je over je hoofd achter je rug en pak je de handdoek. Trek nu aan de handdoek naar boven totdat je voelt dat er aan de bovenkant en de buitenkant van de pijnlijke schouder wordt getrokken. Deze stand houd je zo’n dertig seconden vast. Laat dan rustig de handdoek weer naar beneden zakken. Herhaal deze oefening enkele malen.