Een probleem waar veel mensen last van hebben: pijn tussen schouderbladen. Klachten zijn er in alle soorten en maten. De pijn kan zeurend zijn, maar ook voorkomen in scheuten. De desbetreffende pijn kan voorkomen tussen de schouderbladen, maar ook in, achter of onder het schouderblad. Omdat er zoveel verschillende soorten pijn zijn, is het moeilijk om een vinger te leggen op het feit waar de pijn precies door veroorzaakt is. Er bestaat een grote lijst aan oorzaken én behandelingen die vaak een aardige klus zijn om door te spitten. Toch is het nuttig om dit traject door te gaan, want pijn tussen de schouderbladen gaat in vele gevallen niet vanzelf over. Dus wat kan je er wel aan doen?

Schouderblad pijn

Klachten in alle soorten en maten

De schouderbladen worden ook wel het centrum van je bovenlichaam genoemd. Dit is dan ook de reden waarom zoveel mensen pijn hebben op deze specifieke plek. De schouderbladen moeten veel lasten van je bovenlichaam dragen en kunnen door kleine fouten, vaak veel pijn geven. Deze pijn kan bij ieder mens verschillend vallen. Je kunt er chronisch last van hebben, eenmalig of op bepaalde periodes binnen een maand of jaar. Ook kan de pijn alleen in je rechter schouderblad voorkomen of je hebt juist pijn onder je linker schouderblad. Dus of de pijn nu in, achter, onder of tussen de schouderbladen zit, elke klacht kan zijn eigen symptomen en hierbij ook oorzaken met zich meebrengen.

De oorsprong

Omdat de symptomen van pijn aan schouderbladen zo verschillend kunnen zijn, zijn er ook een grote opsomming aan verschillende oorzaken mogelijk. Deze oorzaken kunnen we verdelen in twee groepen: oorzaken met een medische achtergrond en oorzaken door chronische handelingen. Als je bijvoorbeeld last heeft van hartaandoeningen, zenuwontstekingen of longklachten, kan de pijn een gevolg zijn van deze medische achtergrond. Ook bij maagklachten met brandend maagzuur, reumatische aandoeningen of hormonale stoornissen, kan er pijn tussen de schouderbladen en longen ontstaan. Maar veel vaker komt het voor dat de pijn ontstaat door chronische handelingen die men dagelijks doet. Als je bijvoorbeeld veel werkt achter de computer, veel autorijd of veel en langdurig in een gebogen houding zit, kun je de plekken rond je schouderblad ernstig belasten. Als je deze handelingen op dezelfde manier blijft uitvoeren, zullen de klachten ook niet weggaan en kan de pijn zelfs steeds erger worden. Heb je geen constante spierpijn aan het schouderblad, maar keren de pijnscheuten terug in bepaalde periodes? Dan kan de oorzaak wel eens stress zijn. Bij stress heb je sneller de nijging om in een ‘krampachtige’ houding te zitten en komt er veel spanning op je spieren te zitten. Hierdoor kan het tussen, maar ook onder of in je schouderbladen erg stijf worden, wat kan lijden tot erg veel pijn.

Wat doe je eraan?

Nadat je hebt uitgevonden wat een mogelijke oorzaak kan zijn van je klachten, is het tijd om er iets aan te doen. Vaak is het noodzakelijk om een fysiotherapeut in te schakelen. Zij weten veel van de desbetreffende pijn af en zullen je goed kunnen helpen in het proces om van de pijn in je schouderblad af te komen. Samen met de fysiotherapeut zal je oefeningen doen om je rug sterker te maken, zodat er minder spanningen ontstaan. Deze oefeningen kunnen bestaan uit conditie- kracht- en stretchtrainingen. Met deze trainingen train je niet alleen je rug, maar ook je buikspieren. Dit omdat deze spieren veelal met elkaar verbonden zijn, waardoor het geheel sterk wordt. Ook zal de fysiotherapeut enkele oefeningen voor thuis meegeven. Deze kun je gebruiken om je rug nog sterker te maken of om de klachten te verminderen als deze terugkeren. Ook kan een fysiotherapeut ervoor kiezen om enkele keren een massage te doen. Dit om de spanningen en knopen weg te masseren. Dit moet, in combinatie met trainingen en oefeningen, in veel gevallen zorgen voor sterke vermindering of gehele verdwijning van de klachten.

Een andere optie die een dokter kan voorschrijven tegen de pijn is medicatie. Je hebt verschillende soorten hierin, maar vaak schrijft je huisarts een recept uit voor spierontspanners met pijnstillende werking. Het voordeel van medicatie is dat dit vaak sneller werkt dan fysiotherapie. Een nadeel is dat de werking vaak minder langdurig aanhoudt. Ook een voordeel van de medicatie is dat door de ontspannende en pijnstillende werking je minder gespannen beweegt, waardoor je spieren meer loskomen en de oorzaak van de schouderblad pijn verdwenen kan zijn. Mocht je geen behoefte hebben om je na te laten kijken door een arts, dan werkt een paracetamol nemen tegen de pijn vaak ook al heel erg. Ook kan je bij de drogisterij vaak nog andere medicijnen halen die werken tegen gewrichts- en peespijn. Een andere tip bij pijn aan de schouder is het warmhouden van de schouder. Dit kan doormiddel van warmtepleisters of balsem. Door de warmte van deze balsem of van de pleister raakt de spier in een meer ontspannen fase en kun je door beweging de spier weer los en soepel maken. Toch is het noodzakelijk te benadrukken dat rugklachten meestal niet vanzelf overgaan. Blijft de pijn aanhouden en ontspannen de spieren niet vanzelf? Dan is het ten zeerste aan te raden om het wel te laten onderzoeken door je huisarts of fysiotherapeut

Voorkomen is beter dan genezen

Fysiotherapeuten weten in veel gevallen raad met de aanhoudende pijn in je boven rug. Toch zijn er ook manieren om de pijn bij je schouderbladen te voorkomen. Het is belangrijk om een gezond en fit lichaam te hebben. Het is aan te raden om rug- en buikspieren regelmatig te trainen, hierdoor wordt de plek tussen je schouderbladen minder gezien als een zwakke plek en zal het meer lasten kunnen dragen. Ook een gezonde levensstijl kan helpen bij het voorkomen van pijnklachten. Veel groente en fruit zorgen voor sterkere spieren, wat op zijn plaatst weer zorgt voor minder klachten. Als laatste is het goed om je houding te controleren. Zorg dat je altijd rechtop staat en niet met een holle op bolle rug zit op loopt. Een goede houding heeft het voordeel dat het gewicht, wat de schouderbladen moet dragen, goed verdeeld wordt, zodat de boven rug zo min mogelijk belast wordt.