Een muisarm is een aandoening die valt onder de categorie RSI. RSI staat voor Repetitive Strain Injury. Onder de term RSI vallen allerlei klachten die te maken hebben met de nek, hand, elleboog, boven en onderarm, schouder en de bovenrug. Artsen vonden dat RSI een te negatieve naam had gekregen in de afgelopen jaren en dat mensen ten onrechte het label van RSI kregen opgeplakt. Daardoor hebben de artsen RSI veranderd naar CANS, Complaints of Arms, Neck en/of Shoulders. Door dit te doen hopen de artsen dat er meer duidelijkheid is bij de mensen over deze aandoening. Een muisarm klinkt misschien wat onserieus en grappig, maar dit is zeker niet het geval. RSI in de schouder is een serieus probleem, maar wat is een muisarm dan eigenlijk?

muis-arm

Oorzaken in verschillende soorten

Een muisarm kan veroorzaakt worden door fysieke en mentale oorzaken. De fysieke oorzaak kan daarnaast nog onderverdeeld worden in statische en dynamische belasting. Bij statische belasting kan de spier in je hand te lang gespannen blijven waardoor deze de kleine bloedvaten, ook wel haarvaten genoemd, in je hand kan dicht knijpen. Als de haarvaten te lang dichtgedrukt worden kunnen ze afsterven. Als er heel veel haarvaten afsterven en daardoor niet meer goed werken gaat het transport van lymfe en bloed niet meer goed waardoor je weefsel gaat opzwellen. Deze zwelling zal druk uitvoeren. Je bloed kan ook door het afsterven van de haarvaten ook niet goed vervoerd worden waardoor de afvalstoffen in je bloed zoals koolstofdioxide en melkzuur niet worden afgevoerd en er verzuring optreedt in je haarvaten. De pijn wordt uiteindelijk veroorzaakt door de druk en verzuring die drukke tegen zenuwuiteinden. Bij dynamische belasting gaat het om vaak dezelfde beweging te herhalen, bijvoorbeeld op de muisklikken. Hierdoor komt er druk te staan op je spieren, pezen en zenuwen waardoor deze kunnen gaan ontsteken en daardoor pijnlijk worden.

De mentale oorzaak is vaak de oorzaak van stress. Door de stress zijn al je spieren meer gespannen waardoor de haarvaten kunnen sluiten. Daarnaast is je weerstand bij stress veel minder waardoor de kans op een ontsteking groter is.

Symptomen in verschillende stadia

Je kan de symptomen van een muisarm verdelen in verschillende stadia. In het eerste stadium voel je kleine tintelingen in je arm en zullen je spieren in je nek, schouder, pols en handen wat stijf en vermoeid aanvoelen. Je zal bij deze muisarm symptomen nog niet gelijk naar de dokter gaan omdat de symptomen alleen vervelend zijn maar nog niet verontrustend. In het tweede stadium wordt het al vervelender. Je spieren voelen branderig aan en je kan minder kracht krijgen in je arm en schouder. De pijn is wordt steeds erger en het is minder goed te plaatsen waar je de pijn voelt. Dit is het stadium waarin men er vaak pas achter komt dat het een muisarm heeft en gaat er nu pas wat aan gaat doen. Vaak is men hier al gevoelig geworden voor RSI.

In stadium drie is het echt ernstig. De muisarm klachten worden alleen maar erger. In dit stadium kan je bijna niks meer doen met je handen. Bij het oppakken van de telefoon voel je al pijn. Je ben veel kracht verloren en slaapt in de nacht minder door de pijn.

Behandeling op verschillende manieren

Er zijn heel veel verschillende behandelingen en voor elk stadium zijn deze verschillend. Voor het eerste stadium is het belangrijk om genoeg rust te nemen en ervoor te zorgen dat je de muisarm zo min mogelijk belast, zodat de RSI behandeling zo optimaal mogelijk kan plaatst vinden. Dat kun je doen door met je andere hand je muis te bedienen of door kortere dagen te werken. Voor het tweede stadium is het belangrijk om oefeningen te doen zodat de spieren meer ontspannen worden.  Dat kan je samen met een fysiotherapeut doen die je massages en oefeningen geeft die helpen je spieren te ontspannen. Ook het nemen van een lange rustperiode, zoals een vakantie, kan positief bijdragen aan het herstel van je muisarm.

In stadium drie is het belangrijk om samen met een dokter en fysiotherapeut een plan van aanpak samen te stellen, zodat de pijn van je muisarm zo snel verdwijnt. Een daadwerkelijke muisarm behandeling is niet meer mogelijk. De herstelperiode in dit stadium zal lang en zwaar zijn. Je moet een nieuwe methode van werken aanleren en toepassen.

Voorkomen op verschillende gebieden

Er zijn heel veel manieren waarmee je een muisarm kunt voorkomen. Sommige zijn makkelijk toe te passen en andere kosten wat inspanning. Manieren die weinig inspanning vragen, zijn bijvoorbeeld het ergonomisch maken van je werkplek. Hierbij hoef je er alleen ervoor te zorgen, dat je een goeie werkstoel hebt en dat je computer ver genoeg van je afstaat. Ook is het aanschaffen van een headset ergonomisch slim want daardoor hoef je de telefoon niet meer tussen je hoofd en schouder te klemmen. Daarnaast kun je een anti RSI muis krijgen, die RSI helpt voorkomen. Het afwisselen van taken en nemen van genoeg pauzes zijn ook goede en makkelijke manieren om RSI te voorkomen. Mocht het nemen van genoeg pauze er bij u een beetje erin schieten dan zijn er altijd hulpmiddelen te vinden. Je kunt een pauzeerprogramma downloaden voor uw computer, die vertelt dan wanneer u pauze moet houden.  De RSI klachten zullen aanzienlijk minder worden.

Manieren om RSI te voorkomen die wat meer moeite van je vragen, zijn het voorkomen van werkstress en gebruik maken van je andere hand dan je werkhand. Ook het verplaatsen van je kast met documenten kan van invloed zijn, doordat je elke keer moet opstaan en een stukje loopt raken de spieren weer ontspannen en is de kans op RSI kleiner.

Het voorkomen van werkstress kan moeilijk zijn voor mensen die erg gedreven zijn in hun werk, maar te veel en te lang werken en de stress die het levert is niet goed voor je spieren. Door gebruikt te maken van twee armen in plaats van een arm verdeel je de werklast over twee handen.

Je hebt ook veel oefeningen waarmee je de druk in je spieren verlicht. Je kan deze oefeningen doen in de extra pauzes die je neemt of als je aan het wachten bent op een printje. Het zijn vaak hele makkelijke en snelle oefeningen zoals het los schudden van je handen voor vijftien seconde lang of het laten vallen van je schouders vanaf oor hoogte voor vijftien seconden. Zo zie je maar, dat zelfs de kleinste verandering al voor vermindering van RSI klachten in de schouder zorgen.